Vriendelijk en divers Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis Gooskens - WaarBenJij.nu Vriendelijk en divers Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis Gooskens - WaarBenJij.nu

Vriendelijk en divers Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Dennis

20 Augustus 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo iedereen. Deze keer een nieuw verslag vanuit Kuala Lumpur.
We hebben begrepen dat het bij jullie in Nederland ook een keer lekker plakweer is, geniet ervan, doen wij ook al een tijdje! In het vorige verslag eindigde we na ons reisavontuur op Langkawi, bij deze het vervolg. Eerst nog een vermelding voor het Maleisische volk, wat een vriendelijke mensen! Ook leuk om te zien dat dit echt een smeltkroes van Indiërs, Chinezen en echte locals is. Deze mensen voelen zich allemaal echte Maleisiërs en zijn daar ook trots op.

Langkawi

Na de eerste avond op dit eiland kwamen we erachter dat het Monsoon seizoen is op Langkawi, dat wil zeggen regenseizoen (laagseizoen) met een bijna uitgestorven eiland. De eerste avond waren we geëindigd in een reggae bar op het strand met een zeer relaxed sfeertje. De tweede dag besloten we een scooter te huren, om het eiland een beetje te verkennen. Deze keer gingen we voor de goedkoopste optie, we hadden toch wel redelijk wat geld opgemaakt in Thailand.. We begrijpen nu dat het niet voor niks is dat bepaalde opties iets goedkoper zijn dan de andere opties. Volgende keer die ene euro toch maar niet besparen op een vervoersmiddel. :) Op onze tour door Langkawi hebbeb we wat bergen, watervallen en apen gespot. We besloten de volgende dag door te gaan naar de Cameron Highlands en het vervoer eens een keer helemaal zelf te regelen. Dus geen tussenpersonen, maar alles zelf uitzoeken op stations en bij buschauffeurs. Dat ging wonderbaarlijk goed! Misschien komt dat ook wel doordat het openbaar vervoer hier een stuk beter geregeld is als in Thailand.

Cameron Highlands

De Cameron Highlands zijn geweldig als je een rustige omgeving zoekt waar je kunt hiken door de jungle, theeplantages bezoeken, bio-landbouw producten onderzoeken, lokale reptielen/insecten van dichtbij beschouwen en verder genieten van de lage temparaturen omdat het op 1600 meter hoogte is gelegen. Daar waren we eigenlijk wel aan toe! Dus zijn we hier 4 dagen verbleven om onze innerlijke rust te vinden, af te koelen en ook nog wat dingen te leren van de omgeving.
De eerste dag zijn we het dorpje waar we verbleven (Tanah Rata) gaan verkennen. Omdat we pas om 21:00 uur aankwamen en omdat het kleiner is dan Reusel, werd dat een korte verkenning. Er is hier geen kroeg of café te bekennen (wel één karaokebar, maar dat willen we niet niemand aandoen) en alles sluit rond 23:00 uur. Is weer eens wat anders dan die Thaise feestcultuur..
Op de tweede dag zijn we een van de vele hikingroutes gaan lopen, we gingen voor de uitdagende route van ongeveer 4 a 5 uur. Er stond al vermeld dat de routes niet heel goed waren aangegeven. Dat was inderdaad het geval, met meer geluk dan wijsheid hebben we de route volbracht. Later hoorde we dat er in het verleden een of andere Engelsman op deze route verdwaald was en nooit meer was teruggekomen. Goed dat Janneke dat niet eerder had vernomen..
De derde dag besloten we een georganiseerde tour te volgen, waarin je theeplantages bezoek, door een mos-oerwoud loopt, uitleg krijgt over de geneeskracht van de jungle en een aardbeienfarm, insectentuin en museum bezoekt. Klinkt allemaal echt super degelijk, maar we hadden een leuke gids en hebben veel dingen geleerd. Mocht iemand ooit ziek worden in de jungle, dan weten wij welke plant je uit de grond moet trekken!
Na al deze leerzame ervaringen besloten we door te gaan naar de Perhentian Islands. We hebben nog getwijfeld om naar Taman Negara te gaan. Echter vanwege de wisselende verhalen over dit nationaal park, besloten we deze te skippen.

Perhentian Islands

Deze eilanden zijn het paradijs van Maleisië. Je hebt er parelwitte stranden, een kraakheldere zee en er hangt een sfeertje van ik maak me nergens druk om.. Dat hebben we dus ook niet gedaan op dit eiland. Het bestaat uit twee eilanden en wij verbleven op het kleine eiland, waar 's-avond ook nog wat te beleven is. Dit houdt in dat er een paar hutjes op het strand staan met muziek, tafeltjes die Dennis zelfs in elkaar kan timmeren en wat strandmatjes. Heel minimalistisch en heel leuk. We hebben iedere avond bij een van deze tentjes doorgebracht met een biertje, een shisha en nog wat danspasjes gewaagd op de 'dansvloer'. Dennis (en niet Janneke) heeft ook nog een snorkeltour gedaan en daar Nemo, haaien en een reuze-schildpad gespot. Dit zijn trouwens niet de haaien uit Jaws, maar de kleinere versies.
Omdat het ons op het eiland wel goed beviel wilde we 4 a 5 dagen verblijven, echter bleek het einde van de ramadan na dag 3 te vallen. Die Maleisiërs hebben dan 4 dagen vrij vanwege een nationale feestdag. (2 dagen normaal, maar ze hebben hier 'replacement-day's' als de nationale feestdag in het weekend valt. Waarom hebben wij dat niet in Nederland?) Dit hield in dat als we na dag 3 niet weggingen, we 7 dagen op dit eiland moesten verblijven. Dit leek ons (voor onze gezondheid) geen goed idee, na al onze Thailand-eiland-ervaringen (weinig ondernemen, veel zuipen en vreten) en dus besloten we door te gaan naar Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur

De reis van Perhentian - Kl, is er eentje om in te lijsten. We dachten dat het OV in Maleisië goed geregeld was, deze keer echter niet. Bij aankomst op de pier bleek onze bus een vertraging te hebben van 2 uur, dit vanwege files zoals de mevrouw van de bus-organisatie ons vertelde. Wij betwijfelden deze uitleg, maarja na Perhentian maak je jezelf nergens meer druk om. En ja hoor, na 2 uur vetraging komt ons busje aangereden. Wij enthousiast, alle medepassagiers enthousiast en ook de buschauffeur enthousiast. Zo enthousiast dat meneer de elektriciteitspalen bij het busstation de grond uitreedt! Gevolg: nog 1,5 uur vertraging om een vervangende bus te regelen.. We kwamen dus iets later dan gepland aan in KL..
Onze voorbereiding was echter ook niet geweldig geweest. Nationale feestdag, dus geen hotels beschikbaar, waardoor we voor de duurdere optie moesten gaan. Ook wel een keer fijn na ons hutje met enkel matras, klamboe en gedeelde douche op de Perhentian! De tweede dag besloten we voor een goedkopere optie te gaan voor de 2 resterende nachten. Echter door een administratief foutje van Janneke zitten we nu ook in een superdeluxe hotel. (Lees: 2 nachten boeken via internet, prijzenvermelding is per nacht en Janneke vergeet kleine lettertjes te lezen)
De eerste avond in KL zijn we het oude centrum gaan opzoeken met de vele restaurantjes, barretje en eetstalletjes. Echter na onze lange reis en Janneke die tijdens zo'n reis met haar horloge gaat spelen (=uurtje vooruit draaien en niet in de gaten hebben vriend zonder tijdsbesef op vakantie), hebben we het niet laat gemaakt.
De tweede dag hebben we de broodnodige dingen gekocht voor het restant van onze reis in de vele shoppingmalls. De Twin Towers bezocht en nog wat andere bezienswaardigheden bekeken. 's-Avonds wilden we een keertje gaan stappen in KL, Dennis was hier in het verleden al een keer geweest en had hier goede verhalen over. Echter wat meneer vergeten was, het zijn wat nettere tenten waar meneer Dennis niet binnen komt met een korte broek en slippers. Volgens Dennis wel een nette korte broek en slippers, maarja we zijn niet meer op de Perhentian.. :) Omdat het hotel een stukje verder weg was en het al 01:00 uur was, besloten we deze avond maar af te blazen.

Op het moment van typen is het hier ochtend en zitten we bij de waserette wat wasjes te draaien, ook een keer leuk om mee te maken, zo'n openbare wasmachine-dinges. Vanmiddag gaan we de rest van KL verkennen.

Groetjes vanuit KL!

Marjon:

Kuala Lumpur...als ik daaraan terug denk slaan mijn smaak- en geurpapillen direkt op hol. Een ware geursensatie en smaakbeleving met al die heerlijke kleine eetstalletjes op elke hoek van de straat. By the way...die regaetent hadden wij toevallig ook ontdekt, super relaxed! Ik zeg...lekker verder genieten en ervaren! X groetjes ook aan Dennis natuurlijk hè

• 20 Augustus 2012 - 16:03

Oeps sorry, 3 x! Haal maar weg, lukt mij niet haha

• 20 Augustus 2012 - 20:43

Addie:

Hey Janneke en Dennis,

Leuk leuk leuk! Als ik jullie verhalen lees, wil ik ook weer gaan! haha.. geniet ervan zeg!
    En uh..ga maar s op zoek naar de Luna bar en/of Sky bar in Kuala Lumpur. Super relaxed, vanaf de 33e verdieping op een hotel genieten van het uitzicht over de stad en je kunt ook nog een duik nemen in het zwembad. Niet vergeten om je slippers en korte broek thuis te laten, want het is een duur hotel...je kunt daar gratis naar binnen, maar de drankjes zijn natuurlijk wel prijzig!
    Succes ermee haha
    xxx

• 21 Augustus 2012 - 19:36

Nicole G.:

Hee levensgenieters!
    Ik heb weer even drie verhalen bij gelezen na mijn vakantie.. Echt leuk om zo te lezen wat jullie mee maken.. Haha en die bus chauffeur was wel erg enthousiast dan dat hij dat eruit reed.. Tja jullie maken het wel mee daar hoor ik wel.. Wel echt een super ervaring hoor!
    Ook leuk dat jullie nog zoveel stappen! Als je tenminste de tent binnen komt Haha..
    Geniet er nog van en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal en de mooie fotos! X